Latvijā nopērkama alkilātu degviela – speciāls benzīns

6.07.2018.

Pirms 30 gadiem Zviedrijā tika radīts revolucionārs atklājums – alkilātu degviela. Tagad tā pieejams arī Latvijas degvielas uzpildes staciju veikalu plauktos. Paredzēta mazajiem dzinējiem – dārza tehnikai.

Alkilāta degviela tika izgudrota Zviedrijā pirms 30 gadiem, kad Zviedrijas uzņēmuma ‘Aspen’ dibinātājs Rolands Elmangs, kurš iepriekš strādāja uzņēmumā ‘Volvo’ kā degvielas speciālists, iedomājās, ka vajadzētu ražot motorzāģiem piemērotāku degvielu. Viņš nolēma, ka izmantos tikai dažas degvielas sastāvdaļas, un tas izdevās. Tagad viņam ir vairāki sekotāji visā pasaulē – vairāki uzņēmumi ražo alkilātu degvielu.

Salīdzinājumā parastais benzīns tiek ražots, izmantojot jēlnaftas rafinēšanas procesu, kura ietvaros dažādas frakcijas tiek dažādos veidos apstrādātas un pēc tam apvienotas. Tāpēc benzīns ir nevis homogēna viela, bet gan vairāku vielu maisījums. Degvielas uzpildes stacijās pieejamais parastais benzīns satur aptuveni simt dažādu vielu ar dažādu ietekmi uz dzinēja darbību, cilvēku veselību un vidi. Daudzas sastāvdaļas ir īpaši bīstamas un toksiskas cilvēkiem un videi.

Vārds “alkilāts” cēlies no vārda alkilācija, kas ir process alkilāta ieguvei. Alkilāts tiek ražots sintētiski no tīrajām gāzēm, kas rodas jēlnaftas rafinēšanas laikā. Tādējādi tiek iegūts ļoti tīrs benzīns, kura sastāvā ir aptuveni desmit vismazāk kaitīgo vielu un kurš tādēļ praktiski nesatur bīstamās sastāvdaļas, piemēram, benzolu, aromātiskos ogļūdeņražus, sēru un olefīnus.
Alkilāts ir viens no tīrākajiem naftas pārstrādes produktiem, kādu vispār iespējams iegūt. Šajā degvielā nav sēra, šķīdinātāja un pat benzola, kas ir kancerogēnākā viela degvielas sastāvā. Rezultātā no dzinēja nākošajiem izmešiem nav tik spēcīga aromāta.

Alkilātu degvielas sastāvā nav arī etanola, kas ir pazīstams kā dzinējam nedraudzīga viela – tas ir labs šķīdinātājs. Degvielas uzpildes stacijās nopērkamā benzīna sastāvā ir 5% etanola. Ja benzīns tiek lietots vecākās iekārtās, kuru materiāli nav paredzēti saderībai ar etanolu, tiek bojātas (šķīdinātas) gumijas un plastmasas detaļas, rodas noplūdes, gumijas daļiņas veido aizsērējumus u.tml. Tāpat etanols absorbē ūdeni no atmosfēras mitruma, un degvielas sistēmā tiek veicināta korozijas veidošanās, kas atkal var radīt būtiskus dzinēja darbības traucējumus un dārgu remontu.

Vēl viena praktiska priekšrocība – parastā degviela vienmēr ir jāiztukšo no instrumenta pēc sezonas. Pretējā gadījumā nākamās sezonas sākumā nāksies apmeklēt servisu, jo parastā degviela degradējas un rodas nosēdumi, kas rada bojājumus degvielas sistēmā.
Savukārt alkilātu degvielu var “aizmirst” un nākamajā pavasarī instrumentu būs tik pat viegli iedarbināt kā parasti. ‘Aspen’ alkilātu degvielu var glabāt līdz pieciem gadiem.



Facebook Draugiem Twitter Instagram